Οι βασικοί άξονες της νομοθετικής πρωτοβουλίας για το Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκαν οι αλλαγές που φέρνει στην επιχειρηματικότητα το Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο υπουργός “Αδωνις Γεωργιάδης έθεσε  από χθες, Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2019, σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, το σχέδιο νόμου «Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο». Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου.

 
Βασικοί άξονες της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι οι εξής:

1) Προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων

2) Έλεγχος Επενδυτικών Σχεδίων και Πιστοποίηση Ολοκλήρωσης και Έναρξης της Παραγωγικής Λειτουργίας Επενδύσεων των ν. 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004 και 2601/1998

3) Δημιουργία ενιαίου ψηφιακού χάρτη προκειμένου να υπάρχει δημόσια και δωρεάν πρόσβαση από το κοινό στα γεωχωρικά δεδομένα

4) Συγκρότηση Εθνικού Μητρώου Υποδομών, στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλες οι υποδομές και τα κτίρια που ανήκουν ή βρίσκονται υπό τη διαχείριση φορέων του δημόσιου τομέα

5) Διατάξεις βελτίωσης της  λειτουργίας των επιχειρηματικών πάρκων

6) Διατάξεις για την απλοποίηση της αδειοδότησης των βιομηχανικών δραστηριοτήτων

7) Απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας

8) Διατάξεις για την τροποποίηση ελέγχου και εποπτείας της αγοράς

9) Διατάξεις σχετικές με την αδειοδότηση και τον έλεγχο κατασκευών κεραιών στην ξηρά

10) Διατάξεις για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες

11) Θέσπιση εθνικού προγράμματος απλούστευσης διαδικασιών

12) Οργανωτικά θέματα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης

13) Εργασιακά θέματα και ατομικές εργασιακές σχέσεις

14) Μέτρα για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας

15) Ασφαλιστικές διατάξεις

16) Διατάξεις σχετικές με παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη

17) Διατάξεις σχετικά με την απλοποίηση διαδικασιών ΓΕΜΗ

18) Διατάξεις σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις

19) Ελληνική εταιρεία επενδύσεων και εξωτερικού εμπορίου Α.Ε.

 
Οι αλλαγές

Πιο αναλυτικά, στις αλλαγές που τέθηκαν στη διαβούλευση προβλέπονται ρυθμίσεις για να αντιμετωπιστεί, όσο το δυνατόν πιο ευρεία το φάσμα στρεβλώσεων που θέτουν εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα.

Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, εφόσον κρίνεται απαραίτητο για την πραγματοποίηση της επένδυσης. Η αιτιολόγηση και η σχετική τεκμηρίωση γίνονται με ευθύνη του φορέα της επένδυσης.

Σχετικά με τον έλεγχο Επενδυτικών Σχεδίων προβλέπεται ότι, μετά από αίτηση του φορέα του επενδυτικού σχεδίου, δύναται να πιστοποιηθεί η υλοποίηση του 50% αυτού και να ενεργοποιηθεί η διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης, χωρίς εξέταση του αιτήματος από την υπηρεσία, κατ” επιλογή του φορέα. Στην περίπτωση αυτή, μαζί με τα δικαιολογητικά υποβάλλονται σχετικές βεβαιώσεις υλοποίησης του 50% υπογεγραμμένες από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία.

Σχετικά με τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού χάρτη προβλέπεται ότι οι φορείς του δημόσιου τομέα υποχρεούνται να παραχωρήσουν στα αρμόδια όργανα εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών ηλεκτρονική πρόσβαση στο σύνολο των γεωχωρικών δεδομένων που κατέχουν στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους.

Για τα επιχειρηματικά πάρκα, οι επιχειρήσεις που θα εγκαθίστανται θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης έγκρισης λειτουργίας και θα υπόκεινται σε καθεστώς γνωστοποίησης. Επίσης οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στα Επιχειρηματικά Πάρκα αποκτούν δικαίωμα επί του χώρου εγκατάστασής τους είτε με τη μεταβίβαση σε αυτές από τον ιδιοκτήτη της κυριότητας οικοπέδων και οικοδομημάτων που βρίσκονται σε αυτά είτε με τη σύσταση επ` αυτών άλλου εμπράγματου δικαιώματος είτε με την εκμίσθωση αυτών ή με άλλη ενοχική σχέση.

Στο μεταξύ, στις περιοχές όπου υπάρχουν ή πρόκειται να ιδρυθούν μεμονωμένες μεγάλες μονάδες, μπορεί να ιδρυθεί Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης
Μεγάλης Μονάδας (ΕΠΜΜΜ). Ως μεμονωμένες μεγάλες μονάδες θεωρούνται αυτές που έχουν έκταση τουλάχιστον 150 στρέμματα για δραστηριότητες υψηλής όχλησης και 100 στρέμματα για δραστηριότητες μέσης όχλησης.

Σε ό,τι αφορά στην απλοποίηση της αδειοδότησης βιομηχανικών δραστηριοτήτων, δεν απαιτείται έγκριση εγκατάστασης για τις δραστηριότητες που εγκαθίστανται, εκσυγχρονίζονται ή επεκτείνονται σε περιοχές στις οποίες καθορίζονται χρήσεις γης βιομηχανίας – βιοτεχνίας με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό οποιουδήποτε επιπέδου. Οι δραστηριότητες αυτές υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης.

Στις οικονομικές δραστηριότητες που υπόκεινται τόσο σε καθεστώς γνωστοποίησης όσο και σε καθεστώς έγκρισης λειτουργίας, μέρος ή το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της κείμενης νομοθεσίας μπορεί να είναι και η τήρηση συγκεκριμένων προτύπων. Η πιστοποίηση και η αξιολόγηση της συμμόρφωσης με συγκεκριμένα πρότυπα πραγματοποιείται από ανεξάρτητους οργανισμούς.

Ακόμη, προβλέπεται η δημιουργία Παρατηρητηρίου Γραφειοκρατίας, με κύρια αποστολή την κυλιόμενη μέτρηση και αποτύπωση  των διοικητικών βαρών, τα οποία προκύπτουν από τη νομοθεσία και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης, προς πολίτες, επιχειρήσεις και δημοσίους υπαλλήλους, καθώς και την σύνταξη ετήσιων αναφορών για τις τάσεις της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα με ποσοτικούς και ποιοτικούς όρους.

Για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, η αρμόδια υπηρεσία του κάθε επιμελητηρίου, με την παραλαβή της αίτησης, των δικαιολογητικών και των συνοδευτικών εγγράφων, θα προβαίνει στην πρωτοκόλληση της αίτησης και θα ελέγχει τα δικαιολογητικά και συνοδευτικά έγγραφα, όπου προβλέπεται και εφόσον από τον έλεγχο δεν προκύψει κώλυμα καταχώρησης, η αρμόδια υπηρεσία θα προβαίνει στις καταχωρήσεις, το αργότερο μέχρι τη δεύτερη εργάσιμη ημέρα από την ημέρα παραλαβής της αίτησης ή από την ημέρα κατά την οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες κοινοποιήσουν στην προαναφερόμενη υπηρεσία τις πράξεις τους.

Για την Αναπτυξιακή Τράπεζα προβλέπεται ότι το ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρεία, όπως εκπροσωπείται για την άσκηση των μετοχικών του δικαιωμάτων από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δεν επιτρέπεται να κατέλθει του 50% και μιας επιπλέον μετοχής επί του συνόλου των μετοχών της Εταιρείας με δικαίωμα ψήφου.

 
Δημόσιες συμβάσεις

Στις διαδικασίες σύναψης δημόσιας σύμβασης έργου, η αναθέτουσα αρχή μπορεί να ορίσει στα έγγραφα της σύμβασης ότι η υπό ανάθεση δημόσια σύμβαση έργου έχει ως αντικείμενο συγχρόνως τη μελέτη και την εκτέλεση (κατασκευή) έργου εφόσον συντρέχουν, πριν την έναρξη της διαδικασίας σύναψης της δημόσιας σύμβασης έργου και έπειτα από σύμφωνη γνώμη του τεχνικού συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής ή του τεχνικού συμβουλίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, αν στην αναθέτουσα αρχή δεν υφίσταται τεχνικό συμβούλιο, σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: ύπαρξη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων, η ύπαρξη των στοιχείων Α.1 έως Α.3 και Α.7 έως Α.10 και Α.12 του υποφακέλου της υποπερίπτωσης Α” της παραγράφου 7 του άρθρου 45 του παρόντος.

Για τις συμβάσεις παραχώρησης, επιτρέπεται η υπογραφή της σχετικής σύμβασης, εφόσον έχουν συντελεσθεί απαλλοτριώσεις τουλάχιστον σε ποσοστό 50%, έχει εκπονηθεί όπου απαιτείται, και υλοποιηθεί τουλάχιστον το 50% του φυσικού αντικειμένου αυτής.

Σχετικά με τις συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, σε περίπτωση ανεύρεσης αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια της κατασκευής, ο δημόσιος φορέας, κατόπιν ειδοποίησης από την Εταιρεία Ειδικού Σκοπού, γνωστοποιεί αυτό στην αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία υποχρεούται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 60 ημερών να υποδείξει τρόπους συνέχισης των εργασιών και να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για τη διασφάλιση της προστασίας των αρχαιοτήτων.

 
Εξωστρέφεια

Στον υπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, μεταφέρεται η αρμοδιότητα έκδοσης όλων των αποφάσεων ή κοινών αποφάσεων άλλων υπουργών που τυχόν εκδίδονται με βάση τις σημερινές κείμενες διατάξεις σε σχέση με την εταιρεία και στη δικαιοδοσία του μεταφέρεται η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου.

 
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά προβλέπεται ότι το δημόσιο, και νομικά πρόσωπα ελεγχόμενα άμεσα ή έμμεσα από αυτό, υποχρεούνται να παραχωρούν δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης επί της ζώνης ή τμημάτων της ζώνης αιγιαλού έμπροσθεν των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων σε κάθε πρόσωπο, το οποίο λειτουργεί επιχείρηση ναυπηγείου επί των γεωτεμαχίων που αποτελούν το όλο συγκρότημα των ναυπηγείων. Ομοίως, στην επιχείρηση του ναυπηγείου θα παραχωρείται η αποκλειστική χρήση του αναγκαίου θαλασσίου χώρου, έμπροσθεν της ζώνης αιγιαλού, για τη λειτουργία του ναυπηγείου. Για την παραχώρηση της αποκλειστικής χρήσης ο δικαιούχος θα καταβάλει αντάλλαγμα. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως κτίρια, εγκαταστάσεις και λοιπές κατασκευές, που βρίσκονται στα γεωτεμάχια που αποτελούν το όλο συγκρότημα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, είτε σε ιδιόκτητη έκταση είτε σε δημόσια κτήματα παραχωρηθέντα κατ” αποκλειστική χρήση στα ναυπηγεία, εφόσον έχουν κατασκευαστεί μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 6 παρ. 2 του ν. 2941/2001 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, αφορούν αποκλειστικά σε στρατιωτικά έργα και εγκαταστάσεις και θεωρούνται νόμιμα ως έχουν.

 
Άδωνις Γεωργιάδης: Βασικός σκοπός η επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας αφαιρώντας γραφειοκρατία

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, σε συνέντευξή του σήμερα, Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, στην εκπομπή «Εκτός Γραμμής» με τους δημοσιογράφους, κ. Τάκη Χατζή και κ. Λίδα Μπόλα, στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha, αναφέρθηκε στο Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο, το οποίο τέθηκε εχθές σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, λέγοντας:

«Βασικό σκοπό έχει να επιταχύνει την οικονομική δραστηριότητα της χώρας αφαιρώντας γραφειοκρατία. Παραδείγματος χάριν, όταν θέλει κάποιος να εγκατασταθεί σε ένα επιχειρηματικό πάρκο, εφόσον έχει αδειοδοτηθεί το πάρκο, δεν χρειάζεται να πάρει έξτρα άδεια λειτουργίας. Όταν θέλει να ξεκινήσει μία επιχείρηση, γνωστοποιεί στις αρχές το ξεκίνημα και δεν περιμένει να πάρει την άδεια. Όταν κάνει αίτημα στον αναπτυξιακό νόμο δεν περιμένει η υπηρεσία να έρθει να ελέγξει την πορεία του αναπτυξιακού νόμου αλλά μπορεί να προσλάβει ιδιωτική εταιρεία για να μην καθυστερεί η εκταμίευση και να μην χάνει χρόνο η επένδυση στην υλοποίησή της. Είναι μία συνολική προσπάθεια για να μπορεί ο άνθρωπος που θα αποφασίσει να επενδύσει και να ανοίξει μία επιχείρηση στην Ελλάδα να αισθανθεί ότι το κράτος δεν είναι εχθρός του αλλά φίλος του».

«Παράλληλα, είναι μία σειρά ρυθμίσεων προερχόμενες από το Υπουργείο Εργασίας, που επίσης συγκλίνουν στο πώς θα κάνουν το επιχειρείν στην Ελλάδα ευκολότερο προστατεύοντας τα δικαιώματα των εργαζομένων. Υπάρχει το ζήτημα της διαιτησίας που ορίζεται σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και όχι όπως το είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ γραφειοκρατικό και αργό. Υπάρχει όμως και το ζήτημα της επιπλέον αμοιβής της υπερωριακής απασχόλησης στην υπό-απασχόληση έτσι ώστε και ο εργαζόμενος να αρχίσει να βλέπει χρήματα στην τσέπη του. Υπάρχει το θέμα του συνδικαλιστικού νόμου και της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, υπάρχει όμως και η προσπάθεια προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων».

«Σημαντική ρύθμιση στο νομοσχέδιο είναι ότι όταν σε μια μεγάλη επένδυση βρεθούν αρχαία πρέπει, εντός εξήντα ημερών, η Αρχαιολογική Υπηρεσία να απαντήσει πώς ακριβώς θα προστατευθούν χωρίς να σταματήσει η επένδυση. Μπαίνει ένας χρονικός προσδιορισμός και οι επιχειρήσεις παύουν να είναι έρμαιο ανεξέλεγκτων ημερομηνιών».

«Υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη ότι όταν κάποιος δημόσιος υπάλληλος καθυστερεί επί σκοπώ τη γνωμοδότηση που προβλέπει ο νόμος θα υπάρχουν πειθαρχικές ποινές. Ένας υπάλληλος δεν μπορεί να κρατάει μια επένδυση στα συρτάρια του για χρόνια. Καλώ όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και κυρίως την πλειοψηφία τους που είναι εξαιρετικά ευσυνείδητοι να μην φοβούνται από τέτοιες ρυθμίσεις».

 
Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας για το νέο αναπτυξιακό

Στο πλαίσιο της – προαναγγελθείσας από την Κυβέρνηση – απλούστευσης διαδικασιών για τις επιχειρήσεις και ευελιξίας των επενδύσεων, το νέο αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο, στο μεγαλύτερο μέρος του, δίνει θετικά δείγματα, σημειώνει σχετική ανακοίνωση του ΒΕΑ. Όπως συνεχίζει:

Μεταξύ των παρεμβάσεων που αναμένεται να διευκολύνουν την ίδρυση και εγκατάσταση των επιχειρήσεων, είναι: η απαλλαγή έγκρισης λειτουργίας της εγκατάστασης των επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα και η κατάργηση της προηγούμενης άδειας εγκατάστασης των βιοτεχνικών και μεταποιητικών επιχειρήσεων, με βάση τον πολεοδομικό σχεδιασμό, σε βιομηχανικές περιοχές. Αιτήματα, της επιμελητηριακής κοινότητας και ειδικότερα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, που ευελπιστούμε να ικανοποιηθούν με ορθή εφαρμογή και συντονισμό των εμπλεκομένων υπηρεσιών.

Στα ασφαλιστικά, η επαναφορά της προϋπόθεσης καταβολής εισφορών κατά την υποβολή ΑΠΔ, όπως και οι κυρώσεις για τις περιπτώσεις της αδήλωτης εργασίας, αποτελούν κατά πάγια θέση του Β.Ε.Α. μέτρα διασφάλισης του ασφαλιστικού συστήματος και ισόρροπης ανάπτυξης των επιχειρήσεων. Παράλληλα, απαιτείται όμως και η επιβράβευση των συνεπών επιχειρηματιών, που στήριξαν όλα τα χρόνια της κρίσης και το φορολογικό και το ασφαλιστικό σύστημα.

Στα εργασιακά, η παρέμβαση που αφορά εξαίρεση από την υποχρεωτική εφαρμογή των κλαδικών συμβάσεων και εφαρμογή της επιχειρησιακής σύμβασης έναντι της κλαδικής, παρότι αφορά ειδικές κατηγορίες επιχειρήσεων, σε οικονομική αδυναμία, αφήνει τεράστια ζητήματα και αμφιβολίες, στην εφαρμογή. Απαιτείται συγκεκριμένη, αποκλειστική αναφορά των κατηγοριών των επιχειρήσεων στην προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση και παράλληλα διασφάλιση για την αποφυγή καταστρατήγησης, στο όνομα της διάσωσης των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Στην απλοποίηση διαδικασιών Γ.Ε.ΜΗ., πολλά σημεία συμβάλλουν στην διευκόλυνση του επιχειρηματία, υπάρχει όμως παράλληλα, ο κίνδυνος για εσφαλμένες ενέργειες κατά την υλοποίηση, τις οποίες θα κληθούν να διορθώσουν οι Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. των Επιμελητηρίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε χρόνο και κόστος για τις επιχειρήσεις. Ο έλεγχος της πληρότητας και νομιμότητας, δεν μπορεί ποτέ να καταργηθεί, δεδομένου ότι θα προκύψει η σχετική ανάγκη, σε κάποιο από τα στάδια της ζωής της επιχείρησης. Σημαντικό επίσης είναι – και πρέπει να προβλεφθεί – η ένταξη και των ατομικών επιχειρήσεων, στην αυτοματοποιημένη υποβολή των μεταβολών στο Γ.Ε.ΜΗ. όπως η αλλαγή έδρας, η διακοπή εργασιών, ο διακριτικός τίτλος, το αντικείμενο δραστηριότητας.

Θέση του Β.Ε.Α. είναι ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία απλούστευσης διαδικασιών και διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας, πρέπει να συνδυαστεί απαραιτήτως, με ταχύτητα στην υλοποίηση από όλους τους κρατικούς φορείς, διυπουργικό συντονισμό, κατάργηση της πολυνομίας και εξορθολογισμό όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών. Τότε μόνο, το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης των διαδικασιών, θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Σχετικά Άρθρα