Μαρία Αλεξίου: «Επιβεβαιώνεται η ανάγκη για περισσότερη και ουσιαστικότερη δέσμευση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη!»

Η νέα ποσοτική έρευνα  CSR 2012 για την «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και την Υπεύθυνη Κατανάλωση», που για 8η χρονιά υλοποιείται από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας παρουσιάστηκε σε Ημερίδα που διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας και το Ελληνικό Δίκτυο για την ΕΚΕ.

 

Στο πλαίσιο της Ημερίδας «CSR 2012 – Ώρα Ευθύνης: Ανάκτηση Εμπιστοσύνης – Επιχειρησιακή Ετοιμότητα» παρουσιάστηκε η διαχρονική έρευνα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, που πραγματοποιείται  από το 2003 μέχρι σήμερα, σε συνεργασία με τον διεθνή οργανισμό GlobeScan, την MRB Hellas και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, σκιαγραφώντας ανάγλυφα όχι μόνο τις εξελίξεις στο πεδίο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά και την ολοένα εντονότερη όσμωση της με την Ελληνική Κοινωνία.

 

Επιπλέον, η φετινή παρουσίαση της έρευνας πλαισιώθηκε  από παρέμβαση της προσκεκλημένης ομιλήτριας από την Ισπανία, κυρίας Cecilia Williams, καθώς και συζήτηση σε δύο πάνελ με συμμετοχή εκπροσώπων επιχειρήσεων και φορέων.

 

Κύρια ευρήματα της έρευνας 

 

Ευάλωτη εμπιστοσύνη

Το σημαντικότερο εύρημα της φετινής έρευνας είναι η ανάγκη για έναρξη διαλόγου μεταξύ των επιχειρήσεων και της κοινωνίας των πολιτών, προκειμένου να αποκατασταθεί η λόγω της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης πληγωμένη εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τις επιχειρήσεις .

 

Φέτος καταγράφεται μια πολύ σημαντική αλλαγή στην συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή που υποδηλώνει την απώλεια της αξιοπιστίας των επιχειρήσεων στα μάτια του Έλληνα πολίτη.

 

Επιβράβευση και τιμωρία

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει να επιβραβεύσει τις κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες επιχειρήσεις ανέρχεται φέτος στο 27,1%, παρουσιάζοντας σημαντική μείωση σε σχέση με την περσινή μέτρηση (-11,9%) κι επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2008.

 

Από την άλλη πλευρά, το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει να τιμωρήσει τις κοινωνικά και περιβαλλοντικά μη υπεύθυνες επιχειρήσεις παραμένει στα υψηλά επίπεδα του 37,6%, με μικρή μόνο τάση υποχώρησης σε σχέση με την περσινή μέτρηση (-5,6%).

 

Καθώς η πολύ κακή συγκυρία για τη χώρα έχει επηρεάσει μειωτικά την επιβράβευση, αλλά όχι τόσο την τιμωρία, οι εταιρείες πρέπει να διατηρήσουν και να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τους αμυντικούς μηχανισμούς προστασίας της εικόνας τους.

 

Ενεργοί/ μη ενεργοί πολίτες

Η συγκεκριμένη έρευνα μελετά την διαχρονική συμπεριφορά του καταναλωτή και τον κατηγοριοποιεί σε 2 κατηγορίες –ενεργοί/ μη ενεργοί πολίτες– ανάλογα με την συμπεριφορά του απέναντι στην επιβράβευση ή την τιμωρία των κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνων ή μη επιχειρήσεων.

 

Η φετινή μέτρηση καταγράφει ότι οι ενεργοί  πολίτες – δηλαδή όσοι έχουν επιβραβεύσει μια εταιρεία για την συμπεριφορά της ή/και την έχουν τιμωρήσει ή έχουν σκεφτεί να κάνουν ένα από τα δύο – δεν αποτελούν πλέον την πλειοψηφία του υπό  διερεύνηση πληθυσμού.

 

Για την ακρίβεια, έχουν περιοριστεί στο 48% των πολιτών, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 11% σε σχέση με το περίπου 60% της προηγούμενης μέτρησης.

 

Το ναρκοπέδιο των «παρορμητικών»

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι παρατηρείται συνεχής αύξηση των «παρορμητικών» καταναλωτών οι οποίοι σήμερα βρίσκονται στο 25% του πληθυσμού.

 

Εκ της φύσεως της συμπεριφοράς τους, οι παραπάνω αποτελούν ναρκοπέδιο με απρόβλεπτες συνέπειες στην εικόνα μιας εταιρείας σε περίπτωση που αυτή μέσα στις ιδιαίτερα φορτισμένες στιγμές που ζούμε δεν επιτύχει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους.

 

Οι νέες προκλήσεις της ελληνικής κοινωνίας

Προκειμένου οι πολίτες να θεωρήσουν τις εταιρείες υπεύθυνες απέναντι στην κοινωνία, εξετάζουν πρωτίστως ζητήματα που άπτονται της παραγωγικής και επιχειρηματικής τους λειτουργίας, όπως τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη στήριξη της οικονομίας, και δευτερευόντως τη στάση τους σχετικά με το σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Σημαντικό επίσης στοιχείο είναι οι αναδυόμενες νέες προκλήσεις (φτώχεια, ανεργία κ.λπ.) που επηρεάζουν σήμερα άμεσα την ελληνική κοινωνία.

 

Παρουσίαση κύρους

Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 27 Ιουνίου 2012, στην αίθουσα διαλέξεων Γ. Κοντογεώργη της ΕΕΔΕ, παρουσία εκπροσώπων του ευρύτερου ακαδημαϊκού χώρου, υψηλόβαθμων στελεχών ελληνικών και μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων, εταιρειών επικοινωνίας  και μελών του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και του Ελληνικού Δικτύου για την ΕΚΕ.

 

Δημήτρης  Μαύρος: «Παράγοντας επιτυχίας και επιβίωσης ο ρόλος της Κοινωνικής Ευθύνης»

Την έναρξη της εκδήλωσης έκανε ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Επικοινωνίας κ. Δημήτρης Γ. Μαύρος, ο οποίος τοποθετήθηκε, επισημαίνοντας ότι «από την άσκηση ΕΚΕ έχουν να ωφεληθούν όλοι, αγορά, κοινωνία εν γένει και, κυρίως, η ίδια η επιχείρηση. Τώρα περισσότερο από ποτέ η σημασία και ο ρόλος της Κοινωνικής Ευθύνης έχει αυξηθεί και αποτελεί παράγοντα επιτυχίας και επιβίωσης.»

 

Μαρία Αλεξίου: «Επιβεβαιώνεται η ανάγκη για περισσότερη και ουσιαστικότερη δέσμευση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη!»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η τοποθέτηση της Προέδρου του Ελληνικού Δικτύου για την ΕΚΕ, κας Μαρίας Αλεξίου, η οποία τόνισε ότι «Για τον Έλληνα καταναλωτή και πολίτη, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη συνδέθηκε εξαρχής με την έννοια της κοινωνικής συνείδησης.

 

 Σήμερα, και σε συνδυασμό με όλα όσα έχουν μεσολαβήσει και οδηγήσει την αξιοπιστία θεσμών και επιχειρήσεων στο ναδίρ, επιβεβαιώνεται η ανάγκη για κοινωνική συνείδηση, άρα περισσότερη και ουσιαστικότερη δέσμευση στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη!»

 

Σημαντική παρέμβαση από την κ. Cecilia Williams

Η εκδήλωση, πέρα από την παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας από τον κ. Δ. Α. Μαύρο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της MRB Hellas, και σχολιασμό τους από την Δρ. Μπέττυ Τσακαρέστου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, περιελάμβανε παρέμβαση από την κ. Cecilia Williams, CSR Analyst στην ισπανική οργάνωση Foretica, η οποία μετέφερε την εμπειρία της από την Ισπανία – χώρα επίσης σε κρίση – σε σύγκριση με τα ευρήματα της έρευνας για την Ελλάδα.

 

Δύο panels υψηλής προσοχής

Τέλος ιδιαίτερο ενδιαφέρον  παρουσίασαν τα δύο panels, στο πλαίσιο των οποίων δόθηκε η ευκαιρία σε  υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων και φορέων να συζητήσουν α) τους τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις  θα μπορέσουν να  ανακτήσουν τη χαμένη εμπιστοσύνη και β) το βαθμό ετοιμότητας των Ελληνικών Επιχειρήσεων να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις, μέσα από την ουσιαστική υιοθέτηση και εφαρμογή των αρχών και αξιών της ΕΚΕ.

 

Ανάκτηση Εμπιστοσύνης με Επιχειρησιακή Ετοιμότητα
Το πρώτο πάνελ με θέμα Ανάκτηση Εμπιστοσύνης συντόνισε ο Πρόεδρος της ΕΕΔΕ κ. Ντίνος Λαμπρινόπουλος και συμμετείχαν οι κ.κ. Μαρία Αλεξίου από την «ΤΙΤΑΝ», Πρόεδρος Ελληνικού Δικτύου ΕΚΕ, Αλεξία  Μαχαίρα από την «ΑΒ Βασιλόπουλος», Αλεξάνδρα Πάλλη, Μέλος Δ.Σ.ΕΒΕΑ

 

Το δεύτερο πάνελ με θέμα Επιχειρησιακή Ετοιμότητα συντόνισε η κα Μαρία Λαζαρίμου,  Μέλος Δ.Σ Ινστιτούτου Επικοινωνίας και Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης και συμμετείχαν οι κ.κ. Εριέττα Παπαδογιάννη από τη «ΒΙΟΧΑΛΚΟ», Τάσος Ευαγγέλου από τη «DIAGEO» και Χάρης Κυριαζής, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος ΣΕΒ.

 

ΙΝFO

Στοιχεία της έρευνας

«Η έρευνα στο ευρύ κοινό, η οποία πραγματοποιείται σε 23 χώρες, διεξήχθη στην Ελλάδα τον Ιανουάριο 2012, σε δείγμα 1000 πολιτών.

 

Διενεργείται από μεγάλους φορείς επικοινωνίας και έρευνας αγοράς σε κάθε χώρα, με την άδεια της καναδικής εταιρείας δημοσκοπήσεων GlobeScan Inc. ειδικής σε θέματα διερεύνησης της ΕΚΕ σε παγκόσμιο επίπεδο.

 

Το Ινστιτούτο Επικοινωνίας ευχαριστεί για τη συνεργασία και την υποστήριξή τους το Πάντειο Πανεπιστήμιο και την MRB Hellas, υπεύθυνη και φέτος για το τεχνικό μέρος της έρευνας.»

Σχετικά Άρθρα