Σοβαρή αλλαγή στη διαδικασία των πλειστηριασμών

Έντονες αντιδράσεις των Δικηγορικών Συλλόγων- Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα

 
 
Σοβαρή αλλαγή στη διαδικασία των πλειστηριασμών επιφέρει το 2ο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που κατατέθηκε τα ξημερώματα της Τρίτης στη Βουλή.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ως βάση θα λαμβάνεται πλέον υπ’ όψιν η εμπορική αξία του ακινήτου και όχι η αντικειμενική αξία όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.

Συγκεκριμένα, η έκθεση του ΓΛΚ αναφέρει: «ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά τον χρόνο της κατάσχεσης. Σήμερα, ορίζεται η αξία που προκύπτει από τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου με αντικειμενικά κριτήρια σύμφωνα με τον ν. 1249/1982».

Οι εμπορικές αξίες, στις περισσότερες περιοχές της χώρας, είναι αισθητά χαμηλότερες σε σχέση με τις αντικειμενικές (σε κάποιες περιοχές μάλιστα η διαφορά είναι μεγαλύτερη ακόμη και του 30%). Έτσι, και οι πλειστηριασμοί θα γίνονται από χαμηλότερη τιμή «εκκίνησης». Αυτό είναι υπέρ των δανειστών (π.χ. τράπεζες), καθώς θα υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες ολοκλήρωσης του πλειστηριασμού, αλλά εις βάρος του οφειλέτη, ο οποίος θα μπορεί να χάσει το περιουσιακό του στοιχείο σε χαμηλότερο τίμημα.

Η συζήτηση για να αλλάξει η βάση υπολογισμού του ποσού της προσφοράς κατά τον πλειστηριασμό έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Τότε, είχε τεθεί ως βάση συζήτησης ένα πλαίσιο το οποίο προέβλεπε ότι το 2015 θα αποτελέσει μεταβατικό έτος κατά το οποίο οι πλειστηριασμοί θα διενεργούνταν με βάση τις αντικειμενικές αξίες.

 
Έντονες αντιδράσεις των Δικηγορικών Συλλόγων

Για τις αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας συγκαλείται εκτάκτως στην Αθήνα η συντονιστική επιτροπή των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας για να καθορίσει τη στάση του δικηγορικού κόσμου.

Το σχέδιο του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που συντάχθηκε έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των Δικηγορικών Συλλόγων και ο δικηγορικός κόσμος απερίφραστα το έχει καταδικάσει με δημοψήφισμά του.

Επίσης, με το νομοσχέδιο ενσωματώνεται η κοινοτική οδηγία BRRD, με την οποία απλώνεται δίχτυ προστασίας στα πρώτα 100.000 ευρώ ανά καταθέτη.

 
• Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν. 4334/2015. Το κύριο σώμα του νομοσχεδίου αναθεωρεί τις πολυάριθμες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ενώ περιλαμβάνει και λοιπές διατάξεις των προαπαιτούμενων της τελικής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των εταίρων.

Το νομοσχέδιο, το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Βουλής, αναμένεται να ψηφιστεί την Τετάρτη.

Σύμφωνα με τη συνοδευτική επιστολή, που υπογράφει ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Σπύρος Σαγιάς, το νομοσχέδιο πρέπει να έχει ψηφιστεί έως τις 22 Ιουλίου.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν.4334/2015 (Α80)»:

Ι. Επέρχονται εκτεταμένες μεταβολές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ), με την τροποποίηση, συμπλήρωση ή κατάργηση υφιστάμενων διατάξεων του π.δ. 503/1985. Μεταξύ άλλων, οι βασικές από δημοσιονομική άποψη μεταβολές εστιάζονται στα εξής σημεία:

1. Αυξάνονται οι χρηματικές ποινές που επιβάλλονται από το αρμόδιο δικαστήριο κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 204, 205, 232 και 607 του Κώδικα, οι οποίες αποτελούν εφεξής δημόσιο έσοδο. (Σήμερα, τα εν λόγω ποσά αποτελούν έσοδο του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων – Τομέα Ασφάλισης Νομικών/φορέας της Γενικής Κυβέρνησης).

2.α. Επανακαθορίζεται η σειρά κατάταξης των δανειστών στον πίνακα των γενικών προνομίων (άρθρο 975) και ορίζεται ότι κατατάσσονται στην τρίτη σειρά, οι απαιτήσεις του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας και τους λοιπούς παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές. [Σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ΚΕΔΕ, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρο προστιθέμενης αξίας, με τις κάθε φύσεις προσαυξήσεις, το Δημόσιο κατατάσσεται στην δεύτερη σειρά του άρθρου 975 του Κ.Πολ.Δ. και πριν την ικανοποίηση των απαιτήσεων του άρθρου 976 (ειδικά προνόμια)].

β. Καταργείται η πρόβλεψη ότι η διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σύμφωνα με το άρθρο 977 (συρροή γενικών και ειδικών προνομίων), διενεργείται μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων της τρίτης τάξης του άρθρου 975, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων.

γ. Στη διαίρεση του πλειστηριάσματος κατάργηση το νέο άρθρο 977, ποσοστό 10% διατίθεται για την ικανοποίηση μη προνομιούχων απαιτήσεων, μειώνοντας αντίστοιχα τα ποσοστά των μεν ειδικών προνομίων σε 65% (από 66,6%) και των γενικών προνομίων σε 25% (από 33,33%). Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν μη προνομιούχες απαιτήσεις, η διαίρεση του πλειστηριασματος μεταξύ γενικών και ειδικών προνομίων εξακολουθεί να έχει ως σήμερα (1/3 και 2/3 αντίστοιχα). Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος ικανοποίησης σε περίπτωση συρροής δύο εκ των τριών κατηγοριών απαιτήσεων.

δ. Ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης. (Σήμερα, ορίζεται η αξία που προκύπτει από τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου με αντικειμενικά κριτήρια. σύμφωνα με το ν. Ι249/Ι982, όπως ισχύει). (άρθρο Ι)

ΙΙ. Ενσωματώνεται στην εσωτερική έννομη τάξης η οδηγία 2014/59/ΕΕ, που θεσπίζει το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, με τις εξής κατάργηση βάση κατηγορίες ρυθμίσεων:

α. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση της διαδικασίας ανάκαμψης και της διαδικασίας εξυγίανσης των οριζόμενων οντοτήτων του χρηματοοικονομικού και χρηματοπιστωτικού τομέα, σε αντιστοιχία με τα μακροοικονομικά δεδομένα της εκάστοτε οικονομικής συγκυρίας.

β. Ενδοομιλική χρηματοδοτική στήριξη.

γ. Μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και εξουσίες αρμόδιων αρχών για τη λήψη τους.

δ. Εξουσίες αρχής εξυγίανσης και αρμοδιότητες Υπουργού Οικονομικών (παροχή σύμφωνης γνώμης στις οριζόμενες περιπτώσεις καθώς και για κάθε απόφαση της αρχής εξυγίανσης που έχει άμεσο δημοσιονομικό αντίκτυπο ή συστημικές συνέπειες).

ε. Προϋποθέσεις ισχύος της δυνατότητας εξυγίανσης ιδρύματος, προσδιορισμός διαδικασίας και κριτηρίων αξιολόγησης της δυνατότητας εξυγίανσης και αντιμετώπιση/εξάλειψη των ενδεχόμενων εμποδίων στη δυνατότητα εξυγίανσης με εφαρμογή κατάλληλων μέτρων.

στ. Προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενεργειών εξυγίανσης σε ένα πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρυμα, ή σε μία εταιρία συμμετοχών.

ζ. Μέτρα εξυγίανσης στα οποία μπορεί να προβεί μεμονωμένα ή
συνδυαστικά η αρχή εξυγίανσης [εντολή μεταβίβασης, σύσταση μεταβατικού ιδρύματος, διαχωρισμός περιουσιακών στοιχείων (συνδυαστικά με άλλο μέτρο) και αναδιάρθρωση παθητικού, στο πλαίσιο της οποίας η αρχή εξυγίανσης ασκεί εξουσίες απομείωσης και μετατροπής των κεφαλαιακών μέσων σε μετοχές ή άλλους τίτλους ιδιοκτησίας των ιδρυμάτων και οντοτήτων].

η. Αναγκαίες διασφαλίσεις των δικαιωμάτων των μετόχων και πιστωτών κατάργηση την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης.

θ. Προϋποθέσεις:

– συμμετοχής του Δημοσίου στην ανακεφαλαιοποίηση ιδρύματος ή
οντότητας με δημόσια κεφαλαιακή στήριξη έναντι κοινών μετοχών κ.α..
Επιπλέον, καθορίζεται ότι η διοίκηση και διαχείριση του ιδρύματος ή οντότητας που μετέχει το Δημόσιο ασκείται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εφόσον αυτό επιτρέπεται από το ύψος συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, και ότι η συμμετοχή του Δημοσίου μεταφέρεται στον ιδιωτικό τομέα αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι εμπορικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες,

– θέσης, ενός ιδρύματος ή οντότητας υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο με την έκδοση μίας ή περισσότερων εντολών μεταβίβασης μετοχών, με εκδοχέα εντολοδόχο του Δημοσίου ή εταιρεία που ανήκει και ελέγχεται πλήρως από αυτό. Ομοίως ισχύουν εδώ τα προαναφερθέντα για την άσκηση διοίκησης και διαχείρισης του ιδρύματος ή οντότητας που τίθεται υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, καθώς και για τη μεταβίβαση της συμμετοχής του Δημοσίου.

ι. Υποχρεώσεις πιστωτικών ιδρυμάτων (πλήρωση ανά πάσα στιγμή της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων με προσδιορισμό του τρόπου υπολογισμού τους).

ια. Συγκρότηση Σωμάτων Αρχών Εξυγίανσης και Ευρωπαϊκού Σώματος
Εξυγίανσης για τις οριζόμενες περιπτώσεις.

ιβ. Ορισμός ως Ταμείου Εξυγίανσης για τα πιστωτικά ιδρύματα του Σκέλους Εξυγίανσης του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και για τις επιχειρήσεις επενδύσεων του Σκέλους Εξυγίανσης του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών. Το Ταμείο Εξυγίανσης χρησιμοποιεί τους επαρκείς χρηματοδοτικούς πόρους που πρέπει να διαθέτει μετά από απόφαση της αρχής εξυγίανσης και μόνο στο βαθμό που είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης κ.λπ. (άρθρο 2)

Σχετικά Άρθρα