Alpha Bank: «Βρισκόμαστε σε σημείο καμπής»

«Οι πρόσφατες εξελίξεις όσον αφορά στην εξέταση της ελληνικής οικονομίας από την Τρόικα αποτελούν σταθμό και αφετηρία για την τελική προσπάθεια εξόδου από την κρίση.

 

Βρισκόμαστε σε σημείο καμπής. Ένα εποικοδομητικό κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εμπιστοσύνης φαίνεται πλέον να επικρατεί στις σχέσεις της Κυβέρνησης με την Τρόικα, όπως συνάγεται από την έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση του πρόσφατου κύκλου διαβουλεύσεων.

 

 

 

 

Διασφαλίζεται, έτσι, η απρόσκοπτη χρηματοδοτική ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας, με την καταβολή της δόσης των € 2,8 δις που εκκρεμούσε από την προηγούμενη εξέταση της Τρόικα και της δόσης των € 6,0 δις του 1ου 3μήνου’13, η οποία αναμένεται να καταβληθεί έγκαιρα εντός του Μαΐου 2013 για την εξόφληση από την Ελλάδα ενός ομολογιακού δανείου ύψους € 5,3 δις που λήγει στο 3ο 10ήμερο του Μαΐου.

 

 

 

Η επιτυχής αυτή κατάληξη των διαπραγματεύσεων απομακρύνει κάθε προοπτική επανόδου της χώρας μας σε πορεία άτακτης χρεοκοπίας, σηματοδοτεί την αμετάκλητη παραμονή της στο Ευρώ, ενώ συμβάλλει και διευκολύνει την προωθούμενη με εντατικούς ρυθμούς ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και ενισχύει αποφασιστικά την ελκυστικότητα της Ελλάδος στον τομέα των επενδύσεων, ιδιαίτερα στα πλαίσια της υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, αλλά και σε άλλους τομείς της οικονομίας.

 

 

 

Ως εκ τούτου, οι συνεχιζόμενες αναφορές στην επερχόμενη καταστροφή της χώρας από την εφαρμογή των «Μνημονίων» πέφτουν πλέον στο κενό, καθώς το οικονομικό κλίμα στη χώρα βελτιώνεται σταθερά.

 

 

 

Παράλληλα, οι καταθέσεις επιστρέφουν στις ελληνικές τράπεζες, μετά και από τις μεγάλες απώλειες αποδόσεων που υπέστησαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία όσοι τοποθέτησαν τα χρήματά τους σε διάφορους «ασφαλείς» χρηματοοικονομικούς παραδείσους (ακόμη και σε χρυσό στα $ 1.950 ανά ουγκιά τότε και στα $ 1.370 ανά ουγκιά σήμερα, ή και σε νομίσματα που υποτιμώνται ταχέως τους τελευταίους μήνες) ανά τον κόσμο.

 

 

 

Οι τελευταίες εξελίξεις φέρνουν τη χώρα μας κοντύτερα στην έξοδο από τη μεγαλύτερη κρίση της σύγχρονης ιστορίας της, στην οποία μας οδήγησε ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός και οι αρτηριοσκληρωτικές καταστάσεις στον δημόσιο τομέα, την αγορά εργασίας και το συνταξιοδοτικό σύστημα στο παρελθόν.

 

 

 

Προϋπόθεση είναι να συνεχισθούν με αμείωτη ένταση οι προσπάθειες που οδήγησαν σε εντυπωσιακά μέχρι σήμερα επιτεύγματα, όσον αφορά στη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και των ελλειμμάτων στο εξωτερικό ισοζύγιο πληρωμών, καθώς και την ουσιαστική πρόοδο στους τομείς των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και στη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της  ελληνικής οικονομίας.

 

 

 

Αν και η προσαρμογή απαιτεί αναπόφευκτα την ανάληψη τεράστιου κόστους από τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, είναι η μοναδική μας ευκαιρία για την απαλλαγή από τα Μνημόνια και τις εξαρτήσεις από ξένους.

 

 

 

Αναγνωρίζεται σήμερα, πέραν πάσης αμφιβολίας, η πολύ ικανοποιητική εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2012 και του 2013.

 

 

 

Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) το 2013 διαμορφώθηκε στο 6,0% του ΑΕΠ (από 6,6% που εκτιμούσε η Τρόικα) και το πρωτογενές έλλειμμα της ΓΚ στο 1,0% του ΑΕΠ (από 1,5% που προέβλεπε η Τρόικα).

 

 

 

Η ικανοποιητική αυτή εξέλιξη επιτεύχθηκε αποκλειστικά με βάση τη νέα μεγάλη μείωση των πρωτογενών δαπανών της ΓΚ  κατά -5,4% το 2012, μετά τη μεγάλη μείωσή τους κατά -8,2% το 2011 και κατά -9,8% το 2010, αφού τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης μειώθηκαν κατά -1,6% το 2012, μετά τη μείωσή τους κατά -2,4% το 2011 και τη μικρή αύξησή τους κατά 1,8% το 2010.

 

 

 

Όσον αφορά στον Προϋπολογισμό του 2013, στο 1ο 3μηνο’13, το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης ήταν πλεονασματικό στα € 508 εκατ. έναντι ελλείμματος  € 334 στο 1ο 3μηνο’12 και έναντι του στόχου για έλλειμμα € 2,338 δισ. στο 3μηνο αυτό.

 

 

 

Επίσης, το έλλειμμα του Προϋπολογισμού της κεντρικής κυβέρνησης (συμπεριλαμβανομένων και των τόκων) μειώθηκε σημαντικά στα € 1,366 δισ. το 1ο 3μηνο’13 (έναντι στόχου για έλλειμμα € 4,185 δισ.), από έλλειμμα € 7,279 δισ. το 1ο 3μηνο’12.

 

 

 

Το πολύ ικανοποιητικό αυτό αποτέλεσμα επιτεύχθηκε παρά τη συνεχιζόμενη αρνητική πορεία των καθαρών εσόδων του Τ.Π., που ήταν μειωμένα κατά € 722 εκατ.  στο 1ο 3μηνο’13, από το επίπεδό τους στο 1ο 3μηνο’ 12, αν και κατά € 158 εκατ. καλύτερα από τον στόχο που είχε τεθεί για το 1ο 3μηνο’13.

 

 

 

Δεδομένου ότι το ανωτέρω πρωτογενές πλεόνασμα που επιτεύχθηκε στο 1ο 3μηνο’13 οφείλεται σε κάποιο βαθμό σε μεγαλύτερη της αναλογούσης (με βάση τις εκτιμήσεις για ολόκληρο το έτος) μείωσης των επιστροφών φόρων και των δαπανών του ΠΔΕ και αύξησης των εσόδων του ΠΔΕ, σημειώνεται ότι ακόμη και αν πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες προσαρμογές (με σημαντική αύξηση των επιστροφών φόρων και με έλλειμμα στον ΠΔΕ), το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης θα ήταν καλύτερο από τον στόχο κατά περίπου € 1,6 δις περίπου.

 

 

 

Το περιθώριο αυτό, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη εντατικοποίηση των προσπαθειών της Κυβέρνησης για είσπραξη των εσόδων από φόρους και εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία, τόσο εκείνων που μετακινήθηκαν στο 2013 από το 2012, ή και των διαφυγόντων εσόδων το 2012 και επίσης των εσόδων του 2013, μπορεί να εξασφαλίσουν με μεγαλύτερη τώρα ασφάλεια την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στη γενική κυβέρνηση ήδη από το τρέχον έτος.

 

 

 

Η Τρόικα από την πλευρά της εκτιμά ότι «οι επιδόσεις στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής βρίσκονται σε καλή πορεία ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος και η κυβέρνηση είναι απολύτως αφοσιωμένη στην πλήρη εφαρμογή όλων των συμφωνημένων δημοσιονομικών μέτρων για την περίοδο 2013-2014 που δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί, συμπεριλαμβανομένης της νομοθετικής ρύθμισης που θα παρατείνει τη συλλογή του φόρου ακινήτων και για το 2013 μέσω της ΔΕΗ».

 

 

 

Αυτό, ουσιαστικά σημαίνει ότι οι προϋπολογισμοί του 2013 και 2014 μπορούν να υλοποιηθούν με την εφαρμογή και μόνον των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί.

 

 

 

Κατανοείται, επίσης, από την Κυβέρνηση ότι η συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής και η απολύτως αναγκαία έγκαιρη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δεν θα είναι δυνατό να συμβούν χωρίς αποτελεσματική αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της φοροδιαφυγής – με αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης και χωρίς την εκ βάθρων αναδιάρθρωση και αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα της χώρας.

 

 

 

Ειδικότερα, η Τρόικα εκτιμά τώρα ότι «οι ελληνικές αρχές έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στην εφαρμογή μέτρων που βελτιώνουν την είσπραξη των φόρων και των απαιτήσεων του δημοσίου, μέσω μεταρρυθμίσεων στη διοίκηση των υπηρεσιών είσπραξης των φόρων προς την οποία παρείχαν σημαντικά μεγαλύτερη αυτονομία, εξουσίες και πόρους».

 

 

 

Σημειώνεται επίσης η υιοθέτηση από την Κυβέρνηση πιο αποτελεσματικών και αναγκαστικών τρόπων για την είσπραξη οφειλών από φόρους και εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία με πολλές δόσεις.

 

 

 

Γενικά, στον δημόσιο τομέα η Τρόικα πιέζει την Κυβέρνηση για την επίτευξη μεγαλύτερης προόδου στη βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών και της ενδυνάμωσης της αξιοπιστίας τους μέσω του εκσυγχρονισμού των δομών τους, της κατάργησης οργανικών θέσεων που δεν είναι πλέον αναγκαίες και ανακατανομής του προσωπικού τους σε άλλες υπηρεσίες με τη μέθοδο της κινητικότητας.

 

 

 

Πιέζει επίσης για αναγκαστικές αποχωρήσεις, οι οποίες θα πρέπει επίσης να γίνονται σε περιπτώσεις πειθαρχικών παραπτωμάτων, αποδεδειγμένης ανεπάρκειας, κατ’ επανάληψη αδικαιολόγητης απουσίας από την υπηρεσία και μη ικανοποιητικής επίδοσης, ή/και ως αποτέλεσμα της κατάργησης, ή συγχώνευσης, κρατικών οργανισμών που δεν μπορούν να ενταχθούν στο σχήμα της κινητικότητας.

 

 

 

Στο πλαίσιο αυτό η Κυβέρνηση συμφώνησε με την Τρόικα να προχωρήσει στην απομάκρυνση 15.000 δημοσίων υπαλλήλων ως τα τέλη του 2014, από τους οποίους, 4.000 θα αποχωρήσουν ως το τέλος του 2013.

 

 

 

Αυτό το μέτρο αφορά κατ’ αρχήν υπαλλήλους που έχουν καταδικαστεί για ποινικά αδικήματα ή για πειθαρχικά παραπτώματα, ή υπαλλήλους που θα φύγουν οικειοθελώς, ή υπαλλήλους των οποίων οι θέσεις θα καταργηθούν χωρίς να καταφέρουν να ενταχθούν σε κάποια άλλη υπηρεσία του δημόσιου τομέα.

 

 

 

Το σημαντικό, όμως, είναι ότι στη θέση αυτών των υπαλλήλων  που θα αποχωρήσουν θα προσληφθεί ίσος αριθμός υπαλλήλων μέσω του ΑΣΕΠ, για να καλύψουν θέσεις εργασίας σε τομείς στους οποίους υπάρχει μεγάλη ανάγκη.

 

 

 

Για καθένα απ’ αυτούς που αποχωρούν θα προσλαμβάνεται ένας νέος, με αξιοκρατικό τρόπο.

 

 

 

Η διαδικασία αυτή αναμένεται να συμβάλλει στη σημαντική αναβάθμιση της λειτουργίας του δημοσίου με την ενίσχυσή του με νέους  και πρόθυμους για εργασία και προσφορά – και, όπου απαιτείται, με υψηλής εξειδίκευσης- υπαλλήλους.

 

 

 

Η εξέλιξη αυτή, αν και περιορισμένης εμβέλειας (αφού δεν αφορά παρά το  1,8%  των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα) αποτελεί πραγματική ακτίνα φωτός για τις εκατοντάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους που εργάζονται σκληρά για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους και για την εξυπηρέτηση των πολιτών που χρηματοδοτούν τους σημαντικά μειωμένους μισθούς τους, καθώς και για τους 450.000 νέους εργαζόμενους έως 29 ετών που είναι σήμερα άνεργοι, με υψηλά προσόντα και όρεξη για δουλειά, οι οποίοι, όχι μόνον έχουν μικρές πιθανότητες να βρουν δουλειά χωρίς ανάκαμψη στην οικονομία, αλλά δεν έχουν και πρόσβαση στο Δημόσιο διότι οι θέσεις είναι κατειλημμένες εφ όρου ζωής και ανεξαρτήτως απόδοσης.

 

 

 

Διαπιστώνεται, επίσης, η σημαντική πρόοδος που έχει συντελεστεί στη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών παρά τα μεγάλα εμπόδια που τέθηκαν στη λειτουργία των τραπεζών το 2012.

 

 

 

Η Τρόικα διαπιστώνει πράγματι ότι «κοντά στην ολοκλήρωσή τους βρίσκονται οι ενέργειες για την πλήρη ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα, όπως προβλέπονται στο πρόγραμμα προσαρμογής».

 

 

 

Διαπιστώνει επίσης την ετοιμότητα των ελληνικών αρχών να αναπτύξουν μια συνολική στρατηγική για τον τραπεζικό τομέα μετά την ανακεφαλαιοποίηση.

 

 

 

Όπως τονίζεται, τα περισσότερα από τα € 50 δις που ήταν διαθέσιμα βάση του προγράμματος για την ανακεφαλαιοποίηση έχουν ήδη εκταμιευτεί προς την Ελλάδα και διοχετευτεί εκ των προτέρων σε κάθε μια από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες μέσω του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας, για να καλύψουν τις κεφαλαιακές τους ανάγκες. Εκτίμηση της αποστολής της Τρόικα είναι ότι αυτά τα κεφάλαια είναι επαρκή, ακόμη και στην περίπτωση ενός πιο δυσμενούς σεναρίου εξελίξεων στην οικονομία, ενώ σημειώνεται ότι «τα κεφάλαια αυτά θα καταστήσουν ασφαλή και υγιή τον τραπεζικό τομέα και τους καταθέτες του».

 

 

 

Τέλος, εκτιμάται ότι με την αποτελεσματική εκτέλεση του προγράμματος προσαρμογής διασφαλίζεται και η πορεία σταθεροποίησης του χρέους.

 

 

 

Σύμφωνα με την Τρόικα, η συνέχιση της πλήρους εφαρμογής του προγράμματος προσαρμογής σε συνδυασμό με τη δέσμευση των χωρών μελών της Ζώνης του Ευρώ να εξετάσουν μελλοντικές πρωτοβουλίες και βοήθεια, εάν κριθεί αναγκαία, για μια περαιτέρω αξιόπιστη μείωση του ελληνικού δημοσίου χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ, όταν η Ελλάδα επιτύχει ετήσια πρωτογενή πλεονάσματα, με σκοπό να διατηρηθεί το χρέος στην προβλεπόμενη από το πρόγραμμα πορεία, θα βοηθούσαν για να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους.

 

 

 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι ο βασικός μηχανισμός που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους τα επόμενα χρόνια, είναι η έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας από το 2014 και μετά, υπό την επίδραση:

 

 

 

α) των σχετικά υψηλών ρυθμών αύξησης της παραγωγικότητας – λόγω των εκ βάθρων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων,

 

β)  της αυξημένης προσφοράς εργασίας και μάλιστα από νέους ανθρώπους υψηλών προσόντων, και,

 

γ) της υψηλής και αυξανόμενης διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

 

 

 

 

Πηγή: Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της Διευθύνσεως Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.

 

 

 

 

www.mywaypress.gr

Σχετικά Άρθρα