Alpha Bank: «Να εξαλειφθεί αποτελεσματικά η εμφανής μεροληψία της πολιτικής που ακολουθείται έως σήμερα εις βάρος της ανάκαμψης και της ανάπτυξης της οικονομίας»

Το Δημόσιο Χρέος μετά το PSI Plus

 Το Υπουργείο Οικονομικών δημοσίευσε τα στοιχεία για το ύψος και τη σύνθεση του Χρέους της Κεντρικής Διοίκησης την 31/6/2012, το οποίο όπως αναμενόταν είναι αυξημένο έναντι του 1ου 3μηνου.12, καθώς διατέθηκαν στην Ελλάδα από το 1ο και το 2ο πακέτο χρηματοδοτικής ενίσχυσης (1ο και 2ο ΠΧΕ) κεφάλαια ύψους € 36,9 δις (εκ των οποίων € 18 δις για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών την 23.5.2012).

 

Το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης αυξήθηκε έτσι στα € 303,5 δις την 31.6.2012, από € 280,3 δις την 31.3.2012 και € 368,0 δις την 31.12.2011.

 

Επίσης, την 31.6.2012 υπήρχαν ταμιακά διαθέσιμα του δημοσίου ύψους € 3,5 δις, έναντι € 4,4 δις την 31.3.2012.

 

Είχαμε δηλαδή μια αύξηση του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης κατά € 23,2 δις.

 

Το χρέος θα αυξηθεί περαιτέρω όταν λάβουμε τη δόση των € 31 δις από το 2ο και το 1ο ΠΧΕ τον Σεπτ.’2012.

 

Ειδικότερα, αυξήθηκαν τα δάνεια που έλαβε το ελληνικό δημόσιο από το Μηχανισμό Στήριξης (από τη Ζώνη του Ευρώ και το ΔΝΤ) κατά € 36,89 δις στα € 148,8 δις την 31.6.2012, το μεγαλύτερο δε ποσό των δανείων αυτών δόθηκε τον Απρ.΄12 (περί τα € 25 δις).

 

Τα νέα δάνεια από τον Μηχανισμό Στήριξης ελήφθησαν αφενός για ενίσχυση των τραπεζών, όπως προαναφέρθηκε και αφετέρου για την ενίσχυση της πιστοληπτικής διαβάθμισης των νέων μακροπρόθεσμων (11-30 ετών) ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου που εκδόθηκαν για να ανταλλαγούν με τα παλιά ομόλογα εκδοθέντα στις αγορές του εξωτερικού και για την πληρωμή των δεδουλευμένων τόκων των παλαιών ομολόγων.

 

Τα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στις αγορές του εξωτερικού είναι τώρα μειωμένα κατά € 14 δις περίπου έναντι της 31.3.2012 λόγω της ολοκλήρωσης του PSI plus σε αυτά τα ομόλογα.

 

 

31.6.2012

Έτσι, την 31.6.2012 το χρέος της κεντρικής διοίκησης αποτελείτο κατά € 136,59 δις από ομόλογα και ΕΓΕΔ (€ 15,0 δις) και κατά € 166,9 δις από δάνεια, εκ των οποίων τα € 5,2 δις από την Τράπεζα της Ελλάδος και τα € 148,8 δις από το Μηχανισμό Στήριξης.

 

Στο 1ο 6μηνο.’12 η χώρα έχει ήδη εισπράξει από το 1ο και το 2ο ΠΧΕ € 75,6 δις και κανονικά θα πρέπει να εισπράξει επιπλέον € 44,7 δις στο 2ο 6μηνο.’12, εκ των οποίων τα € 25 δις θα διατεθούν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

 

Απομένουν διαθέσιμα € 19,7 δις στα οποία θα πρέπει να προστεθούν το πρωτογενές πλεόνασμα ύψους € 1,9 δις και τα αναμενόμενα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους € 1,5 δις.

 

Με αυτά τα έσοδα μπορεί να εξοφληθούν οι τόκοι (€ 2,95 δις), ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου (€ 4,0 δις), οι λήξεις ομολόγων (€ 3,7 δις) και ΕΓΕΔ (€ 12,45 δις).

 

Απαιτείται η επανέκδοση ΕΓΕΔ ύψους € 2,45 δις.

 

 

2013

Το 2013 θα διατεθούν € 22,7 δις από το 1ο και το 2ο ΠΧΕ και θα υπάρξουν επιπλέον διαθέσιμα € 3,7 δις από το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ και περίπου € 4,0 δις από ιδιωτικοποιήσεις. Σύνολο, € 30,4 δις.

 

Με αυτά θα πληρωθούν λήξεις χρέους ύψους € 12,9 δις, οι τόκοι του δημοσίου χρέους ύψους € 13,5 δις και λήξεις ΕΓΕΔ ύψους € 2,0 δις. Θα επανεκδοθούν ΕΓΕΔ ύψους μόνο € 0,45 δις.

 

 

2014

Το 2014 η Ελλάδα θα λάβει € 21,4 δις από το 1ο και το 2ο ΠΧΕ και θα υπάρξουν επιπλέον διαθέσιμα ύψους € 8,5 δις από το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ (4,0% του ΑΕΠ) και έσοδα € 7,5 δις από ιδιωτικοποιήσεις – αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και από επιστροφή κεφαλαίων από τις Τράπεζες.

 

Σύνολο διαθεσίμων € 37,0 δις.

 

Με αυτά θα πληρωθούν λήξεις ομολόγων ύψους € 25,65 δις, τόκοι ύψους € 13,5 δις και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις δημοσίου ύψους € 0,7 δις. Θα χρειαστεί πιθανώς να επανεκδοθούν ΕΓΕΔ ύψους € 2,0 δις.

 

 

2015

Το 2015 υπάρχει η επιπλέον δυνατότητα για χρηματοδότηση από το ΔΝΤ ύψους € 8,0 δις.

 

Επίσης, θα υπάρξουν επιπλέον διαθέσιμα ύψους € 9,0 δις από το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ (4,1% του ΑΕΠ) και έσοδα € 7,5 δις από ιδιωτικοποιήσεις – αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και από επιστροφή κεφαλαίων από τις Τράπεζες. Σύνολο διαθεσίμων € 24,5 δις.

 

Με αυτά θα πληρωθούν λήξεις ομολόγων ύψους € 16,1 δις και τόκοι ύψους € 8,4 δις. Το υπόλοιπο μέρος των τόκων θα πληρωθεί με έκδοση βραχυπρόθεσμων ομολόγων ή ΕΓΕΔ ύψους € 6,7 δις.

 

 

2016-2020

Αν έχουν πραγματοποιηθεί τα ανωτέρω, τότε η Ελλάδα με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 4,7% του ΑΕΠ από το 2016 και με έσοδα € 7,5 δις ετησίως από ιδιωτικοποιήσεις – αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και από επιστροφή κεφαλαίων από τις Τράπεζες θα μπορεί να καλύπτει πλήρως τις χρηματοδοτικές της ανάγκες έως το 2020, με αναχρηματοδότηση χρέους που δεν θα υπερβαίνει τα € 10 δις ετησίως.

 

Η εντυπωσιακή μείωση του ύψους των λήξεων δημοσίου χρέους της Ελλάδος έως το 2020, με το εναπομένον ελάχιστο χρέος θα οφείλεται μόνο έναντι της ΕΚΤ και των άλλων Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών.

 

Μετά από αυτή την εξέλιξη, η Ελλάδα αντιμετωπίζει την μικρότερη δανειακή επιβάρυνση της οικονομίας της από λήξεις και ανάγκες αναχρηματοδότησης χρέους σε ολόκληρη την περίοδο έως το 2020 από τις περισσότερες άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

 

Εκείνο που χρειάζεται είναι να εξασφαλιστεί η έγκαιρη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, με σταθεροποίηση του ΑΕΠ το 2013 και ικανοποιητική ανάπτυξη από το 2014 και μετά, για να εξασφαλιστεί η οριστική έξοδος της ελληνικής οικονομίας από την κρίση μετά το 2015.

 

Επομένως, απαιτείται η κατοχύρωση της εξαιρετικά σημαντικής προόδου που έχει πραγματοποιήσει έως σήμερα η Ελλάδα στον τομέα της δημοσιονομικής προσαρμογής και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την επίτευξη της οριστικής εξόδου της από την μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.

 

Απαιτείται δηλαδή η κατάλληλη προσαρμογή του 2ου Μνημονίου Οικονομικής Πολιτικής, καθώς και η πρακτική διαχείρισης της κρίσης από την Τρόικα και ενδεχομένως μια μικρή επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων στην ΕΚΤ, όπου αυτό απαιτηθεί, με κύριο στόχο την έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας από το 2013.

 

Θα πρέπει δηλαδή να βρεθούν τρόποι ώστε να εξαλειφθεί αποτελεσματικά η εμφανής μεροληψία της πολιτικής που ακολουθείται έως σήμερα εις βάρος της ανάκαμψης και της ανάπτυξης της οικονομίας.

 

Για παράδειγμα, η ύφεση στην οικονομία ενισχύθηκε στο 1ο 6μηνο.’12 με τη διαμόρφωση των δαπανών του ΠΔΕ στα € 2,0 δις σε αυτό το 6μηνο, αντί του στόχου για αύξησή τους στα € 3,7 δις.

 

Αντίθετα, θα πρέπει να αποκατασταθούν οι μηχανισμοί που θα οδηγήσουν στη βελτίωση του οικονομικού κλίματος στη χώρα, στην ολοκλήρωση της διαδικασίας ενίσχυσης των κεφαλαίων των τραπεζών και στην επιστροφή των καταθέσεων στις τράπεζες και, κατά συνέπεια, σε έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας.

Σχετικά Άρθρα