Πρωτοποριακή έκθεση-ορόσημο

Στην αρχή του έβδομου αιώνα, η ανατολική Μεσόγειος – από τη Συρία έως την Αίγυπτο και όλη τη Βόρειο Αφρική – υπήρξε το επίκεντρο της πνευματικής και πολιτικής καρδιάς της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η οποία διοικούταν κεντρικά από την Κωνσταντινούπολη.

 

Ωστόσο, έως το τέλος του ίδιου αιώνα, η περιφέρεια αυτή είχε γίνει και ζωτικό τμήμα του αναπτυσσόμενου Ισλαμικού κόσμου, καθώς επεκτεινόταν δυτικά από τη Μέκκα και τη Μεδίνα.

 

Η παρουσίαση της έκθεσης στο Metropolitan Museum of Art στις 14 Μαρτίου, με τίτλο “Byzantium and Islam: Age of Transition” («Βυζάντιο και Ισλάμ: Εποχή Μετάβασης») αντιπροσωπεύει την πρώτη σημαντική έκθεση μουσείου που εστιάζει σε αυτή την καίρια εποχή της ιστορίας της ανατολικής Μεσογείου.

 

Μέσω περίπου 300 εξαιρετικών έργων τέχνης, η πρωτοποριακή παρουσίαση θα αποκαλύψει τις καλλιτεχνικές και πολιτιστικές προσαρμογές και καινοτομίες που προέκυψαν κατά τους πρώτους αιώνες επαφής μεταξύ αυτών των δύο κόσμων.

 

Τα έργα προέρχονται κυρίως από τις συλλογές του Metropolitan Museum, του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα και τις συλλογές από την Υπηρεσία Αρχαιοτήτων της Ιορδανίας.

 

Πολλά από αυτά, όπως και εξαιρετικά δανεικά έργα από άλλα ιδρύματα της Βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής, δεν έχουν εκτεθεί ποτέ πριν στις Ηνωμένες Πολιτείες.

 

Σημαντική υποστήριξη της έκθεσης και του καταλόγου έχει παρασχεθεί από το ζεύγος  Mary και Michael Jaharis, το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και τον οργανισμό «The Hagop Kevorkian Fund».

 

Πρόσθετη υποστήριξη έχει παρασχεθεί από το National Endowment for the Arts (Εθνικό Κεφάλαιο Επιχορήγησης για τις Τέχνες).
Η έκθεση “Βυζάντιο και Ισλάμ: Εποχή Μετάβασης” υποστηρίζεται από μια χορηγία του Federal Council on the Arts and the Humanities (Ομοσπονδιακό Συμβούλιο για τις Τέχνες και Ανθρωπιστικές Επιστήμες).

 

Ο Thomas P. Campbell, Διευθυντής του Metropolitan Museum, σχολίασε:

«Η έκθεση “Βυζάντιο και Ισλάμ” θα συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στην πολιτιστική κληρονομιά που καθιερώθηκε από τις τρεις προηγούμενες ευρέως αναγνωρισμένες εκθέσεις του Met για τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

 

Στρέφοντας την προσοχή του κοινού σε μια περίπλοκη ιστορική περίοδο που δεν είναι ευρέως γνωστή ούτε καλά κατανοητή, η έκθεση αυτή θα παρέχει μια σημαντική ευκαιρία για το κοινό μας.

 

Αυτοί οι αιώνες ανάπτυξης της Βυζαντινής Ορθοδοξίας, του Ανατολικού Χριστιανισμού, του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ είχαν βαθύτατη επίδραση στις παραδόσεις που ισχύουν σήμερα.

 

Όπως θα επιδείξει η έκθεση αυτή, υπήρξε πολύ μεγάλη αλληλεπίδραση μεταξύ των Χριστιανικών, Ιουδαϊκών και Μουσουλμανικών κοινοτήτων, είτε ήταν γείτονες, είτε εμπορικοί συνεργάτες.

 

Είμαστε ευγνώμονες προς τους συναδέλφους μας σε μουσεία σε όλο τον κόσμο για τη συνεργασία τους σε αυτό το σημαντικό έργο και μας τιμά βαθιά ο δανεισμός πολλών σημαντικών έργων από μουσεία και ιδρύματα που σπάνια δανείζουν».

 

Η οργανώτρια της έκθεσης, η Helen C. Evans, η Έφορος Βυζαντινής Τέχνης Mary και Michael Jaharis, συνέχισε: «Παράχθηκε εξαιρετική τέχνη κατά τον έβδομο αιώνα στην ανατολική Μεσόγειο, όταν ήταν μέρος του Βυζαντίου – τέχνη της ίδιας υψηλής ποιότητας εξακολούθησε να παράγεται εκεί κατά τους επόμενους αιώνες, υπό την Ισλαμική κυριαρχία. Η έκθεση “Βυζάντιο και Ισλάμ” θα ξεκινήσει με τις τέχνες της περιφέρειας υπό Βυζαντινή κυριαρχία, κατόπιν θα επιδείξει την επιρροή τους στις παραδόσεις που αναπτύχθηκαν υπό τη νέα πολιτική και θρησκευτική κυριαρχία του Ισλάμ, συμπεριλαμβανομένων των νέων Μουσουλμανικών παραδόσεων που αναπτύχθηκαν από τη διαδικασία αυτή. Ο διάλογος μεταξύ των καθιερωμένων Βυζαντινών και των αναπτυσσόμενων Ισλαμικών υφών και πολιτισμών, ως κεντρικό θέμα της έκθεσης, θα επιδεικνύεται μέσω έργων τέχνης που συσχετίζονται με την εξουσία, τη θρησκεία και το εμπόριο».

 

Η έκθεση συγκεντρώνει έργα τέχνης από μουσεία σε περισσότερες από δώδεκα χώρες, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, της Ελλάδας, της Δανίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, του Ισραήλ, της Ιταλίας, της Ιορδανίας, της Γεωργίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και του Βατικανού.

 

Από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τα ιδρύματα που δάνεισαν έργα περιλαμβάνουν τα εξής:

 

το Brooklyn Museum (Μουσείο του Μπρούκλιν),

 

την Dumbarton Oaks Research Library (Ερευνητική Βιβλιοθήκη Dumbarton Oaks),

 

τη Συλλογή του Μουσείου Τέχνης Los Angeles County Museum of Art και

 

τη Γκαλερί Τέχνης Yale University Art Gallery.

[accordions event=”click” clearstyle=”true” active=none]
[accordion title=”Ιστορικό υπόβαθρο”]

Κατά τον έβδομο αιώνα, οι βασικές εμπορικοί οδοί κατά το μήκος του Δρόμου του Μεταξιού (Silk Road) συνέδεσαν την Ευρώπη με την Ασία.

 

Οι επικράτειες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας στη Μεσόγειο συνδέθηκαν δια ξηράς με την Κίνα στο βορρά και δια θαλάσσης – μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και πέρα από την Ιορδανία – με την Ινδία στο νότο.

 

Αν και ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός ήταν η επίσημη θρησκεία του Βυζαντινού Κράτους, πολλές άλλες θρησκείες παρέμειναν ενεργές στις νότιες επαρχίες, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων Χριστιανικών και Εβραϊκών κοινοτήτων.

 

Μεγάλα μεταναστευτικά κέντρα, όπως το Qal’at Sem’ān στη σημερινή Συρία, νότια μέσω της Ιερουσαλήμ προς την Αλεξάνδρεια και την Ιερά Μονή της Αγίας Αικατερίνης στη χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο, προσέλκυσαν τους πιστούς από περιοχές τόσο απομακρυσμένες, όσο η Υεμένη στην Aνατολή και η Σκανδιναβία στη Δύση.

 

Ταυτόχρονα, η πρόσφατα καθιερωμένη Ισλαμική πίστη αναδύθηκε από τη Μέκκα και τη Μεδίνα κατά το μήκος της θαλάσσιας οδού της Ερυθράς Θάλασσας και έφτασε προς τα δυτικά έως τη Μεσογειακή ακτή.

 

Ως αποτέλεσμα, η πολιτική και θρησκευτική εξουσία μεταφέρθηκε από την καθιερωμένη Χριστιανική Βυζαντινή Αυτοκρατορία στην πρόσφατα καθιερωμένη Umayyad – και αργότερα – στην Abbasid και άλλες Μουσουλμανικές δυναστείες.

 

Οι αρχηγοί τους – προς αναζήτηση μιας συναρπαστικής οπτικής ταυτότητας – ανέπτυξαν τις παραδόσεις της περιφέρειας με τη διακόσμηση των παλατιών τους και των θρησκευτικών τοποθεσιών, συμπεριλαμβανομένου του Qasr al-Mshatta και του Μεγάλου Τζαμιού της Δαμασκού.

 

Αναπτύχθηκαν νέες μεταναστευτικές οδοί προς τις Μουσουλμανικές ιερές πόλεις, συμπεριλαμβανομένης της Ιερουσαλήμ και της Μέκκας και νέοι ταξιδιώτες κυριάρχησαν στις παραδοσιακές εμπορικές οδούς.[/accordion]
[accordion title=”Ανασκόπηση της έκθεσης”]

Η έκθεση “Βυζάντιο και Ισλάμ” θα οργανωθεί γύρω από τρία θέματα: τον κοσμικό και θρησκευτικό χαρακτήρα των νότιων επαρχιών του Βυζαντίου κατά το πρώτο ήμισυ του έβδομου αιώνα, τη συνέχιση του εμπορίου στην περιφέρεια ακόμα και καθώς μετασχηματίζονταν η πολιτική βάση, και τις αναδυόμενες τέχνες των νέων Μουσουλμάνων ηγετών στην περιφέρεια.

 

Η έκθεση αρχίζει με ένα κολοσσιαίο μωσαϊκό δαπέδου διαστάσεων 17 επί 20 ποδών, που απεικονίζει τον αστικό χαρακτήρα της περιφέρειας και περιέχει μοτίβα που θα είναι εμφανή σε όλες τις αίθουσες: τοπία πόλεων, επιγραφές, δέντρα και διακοσμητικά σχέδια.

 

Το μωσαϊκό αυτό, που ανασύρθηκε από ανασκαφές της Αρχαιολογικής Εκστρατείας της Βρετανικής Σχολής του Πανεπιστημίου Yale το 1928-29 στην Γεράσα της σημερινής Ιορδανίας, υποβλήθηκε πρόσφατα σε εργασίες συντήρησης και θα παρουσιαστεί δημοσίως για πρώτη φορά σε δεκαετίες.

 

Τα κοσμικά έργα που θα παρουσιαστούν σε αυτήν την ενότητα περιλαμβάνουν περίτεχνα υφαντά και εντυπωσιακά διακοσμητικά τοίχων, ένα πλούσια εικονογραφημένο επιστημονικό χειρόγραφο και εξαιρετικά διακοσμημένα ασημένια πιάτα με νατουραλιστικές βιβλικές εικόνες σε επίσημες Βυζαντινές ενδυμασίες.

 

Τα εντυπωσιακά αυτά ασημένια πιάτα, που κατασκευάστηκαν κατά την περίοδο του ξακουστού Βυζαντινού Αυτοκράτορα Ηρακλείου (610-641 μ.Χ.), εξυμνούν τη σφαγή του Γολιάθ από τον βιβλικό βασιλιά Δαυίδ, πιθανόν ως μια αναφορά στην αποφασιστική νίκη του Ηρακλείου το έτος 629 κατά των Σασανιδών, της Περσικής αυτοκρατορίας που είχε καταλάβει για ένα σύντομο διάστημα τις νότιες Μεσογειακές επαρχίες του Βυζαντίου.

 

Υπήρχε μια ποικιλομορφία Χριστιανικών κοινοτήτων στις νότιες επαρχίες της αυτοκρατορίας εκείνη την περίοδο.

 

Η Ορθόδοξη, Αιγυπτιακή Κοπτική και η Συριακή εκκλησία ήταν μεταξύ αυτών που είναι οι πλέον περισσότερο ενεργές σήμερα.

 

Φύλλα από σπάνιο μωβ χαρτί vellum, ψαλμοί γραμμένοι με χρυσό και ασήμι, απεικονίζουν την εξουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Κωνσταντινούπολη.

 

Μια συλλογή από 15 περίτεχνα ασημένια και διακοσμημένα με ασήμι τελετουργικά αντικείμενα, γνωστά ως «Ο Θησαυρός της Attarouthi» από την πόλη που ονομάζεται στις επιγραφές τους, είναι ενδεικτικά του πλούτου των Χριστιανών που μιλούσαν την Ελληνική γλώσσα στη Βυζαντινή Συρία.

 

Ο ρόλος της Αιγύπτου στην πρώιμη Χριστιανική περίοδο εμφανίζεται στα εκλεπτυσμένα, έντεχνα σκαλισμένα ελεφαντοστά από την επονομαζόμενη «Grado chair» που παρουσιάζει σημαντικές στιγμές από τη ζωή του Ευαγγελιστή Μάρκου ως πρώτου αρχιεπισκόπου της Αλεξάνδρειας. Τα σωζόμενα ελεφαντοστά θα συγκεντρωθούν από συλλογές στην Ευρώπη και Αμερική.

 

Λίθινα ανάγλυφα και ξύλινες εικόνες από το Κοπτικό Μοναστήρι στη Bawit της Αιγύπτου, θα παρουσιαστούν μαζί με άλλα έργα της Κοπτικής Εκκλησίας.

 

Πρωτότυπα χειρόγραφα, αγιογραφίες και τελετουργικά ασημικά θα αντιπροσωπεύουν τη συνεχόμενη σχετικότητα της Κοπτικής Εκκλησίας καθ’ όλο το χρονικό πλαίσιο της έκθεσης.

 

Ένα φιλμ θα δείξει εικόνες των πρόσφατα αποκαλυμμένων έντονων τοιχογραφιών στο Red Monastery της Sohag, που αποκαλύπτουν εκτεταμένες συνδέσεις με τον ευρύτερο Χριστιανικό κόσμο.

 

Οι εξαιρετικές εικονογραφήσεις των Ευαγγελίων Rabbula θα επιδείξουν τη σπουδαιότητα της Συριακής εκκλησίας, οι ιεραποστολικές προσπάθειες της οποίας έφταναν από την Αρμενία έως την Αιθιοπία.

 

Εβραϊκά έργα τέχνης από όλες τις νότιες επαρχίες της αυτοκρατορίας αντιπροσωπεύουν τη συνεχή σημασία του Ιουδαϊσμού στην περιφέρεια. Μωσαϊκά δαπέδων από μια Βόρειο-Αφρικάνικη συναγωγή παρουσιάζουν μια μενορά, άλλα τελετουργικά αντικείμενα και ένα όμορφο λιοντάρι.

 

Θραύσματα από ένα παράθυρο ιερού από την Ασκελόν (Ashkelon) θα συνενωθούν για πρώτη φορά μετά την ανακάλυψή τους στα τέλη του 19ου αιώνα.

 

Ένα κομμάτι από ένα τελετουργικό πιάτο, πιθανόν από μια Σαμαρειτική συναγωγή, ένα γυάλινο δοχείο κατασκευασμένο στην Ιερουσαλήμ και πρωτότυπα χειρόγραφα σε Εβραϊκά και Αραβικά, όλα μαρτυρούν την ποικιλομορφία και τη ζωτικότητα των Εβραϊκών κοινοτήτων υπό την Βυζαντινή και την Μουσουλμανική κυριαρχία.

 

Ένα κρίσιμο θέμα κατά τη διάρκεια αυτών των αιώνων – η κατάλληλη χρήση εικόνων, όπως συζητούνταν μεταξύ των θρησκευτικών κοινοτήτων αυτής της περιφέρειας – θα παρουσιαστεί μέσω δύο χειρόγραφων που σχετίζονται με τους τοπικούς υποστηρικτές της εικονολατρείας, του Αγίου Ιωάννη της Δαμασκού και του Abu Qurrah.

 

Δύο μωσαϊκά δαπέδου με απεικονίσεις ζώων, που αντικαταστάθηκαν εν μέρη από απεικονίσεις φυτών, από το δάπεδο της εκκλησίας της ακρόπολης στη Ma`in της Ιορδανίας, παρουσιάζουν την ένταση της διαφωνίας σχετικά με τη χρήση εικόνων έμβιων όντων.

 

Η δεύτερη ενότητα της έκθεσης εστιάζει στο εμπόριο και η εισαγωγή της θα αποτελείται από Βυζαντινά νομίσματα, το νομισματικό σύστημα χρυσού της ανατολικής Μεσογείου και τις αναδυόμενες παραδόσεις των Ισλαμικών νομισμάτων.

 

Μετάξια – μεταξύ των πιο σημαντικών εμπορικών προϊόντων της περιόδου – θα παρουσιαστούν σε εξαιρετική ποικιλία, από εκλεπτυσμένες απεικονίσεις ανθρώπων μέχρι πιο λεπτομερή γεωμετρικά σχήματα.

 

Περίτεχνα μεταξένια πρότυπα, με εικόνες από κυνήγι που ήταν οι αγαπημένες της άρχουσας τάξης του Βυζαντινού κόσμου στον έβδομο αιώνα, εξακολουθούν να είναι δημοφιλή στους επόμενους αιώνες.

 

Διακοσμητικά τοίχου που απεικονίζουν ανθρώπους που φορούν τα ποικιλόμορφα ρούχα της εποχής, θα παρουσιαστούν στην έκθεση μαζί με παραδείγματα χιτώνων με πλούσια και ζωηρά χρώματα, που επέζησαν από τους τάφους της Αιγύπτου.

 

Η επιστημονική εξέταση των χιτώνων προσφέρει απροσδόκητες πληροφορίες για την ανάπτυξη των μορφών ενδυμασίας εκείνης της περιόδου.

 

Υφάσματα, ελεφαντοστά, μεταλλικά έργα τέχνης και αντικείμενα σε άλλα μέσα θα επιδείξουν τη συνεχιζόμενη απήχηση και τον αργό μετασχηματισμό ποικιλόμορφων διακοσμητικών στοιχείων όπως σχέδια «αμπελόφυλλου», κουνέλια και καλλιγραφικές επιγραφές.

 

Σε μία τέτοια απεικόνιση, σε μια ομάδα μικρών λαμπών από πηλό, οι λάμπες φέρουν Χριστιανικές επιγραφές στα Ελληνικά και Χριστιανικές ευλογίες στα Ελληνικά και Ισλαμικές στα Αραβικά, αμφότερα, καθώς και μόνο Ισλαμικές ευλογίες.

 

Η τρίτη και τελική ενότητα θα παρουσιάζει τις τέχνες της νέας Μουσουλμανικής ελίτ, τόσο τις κοσμικές όσο και τις θρησκευτικές.

 

Θα δοθεί έμφαση σε αντικείμενα που μπορούν να προσδιοριστούν με συγκεκριμένες Ισλαμικές τοποθεσίες, κυρίως παλάτια στη σύγχρονη Ιορδανία (για παράδειγμα τα εντυπωσιακά λίθινα ανάγλυφα από τα παλάτια Qasr al-Mshatta, Qasr al-Qastal και έργα τέχνης από τα Qasr al-Fudayn και Jabal al-Qal’a (η ακρόπολη του Αμμάν).

 

Τα έργα σε αυτήν την ενότητα εστιάζουν στις Βυζαντινές συνδέσεις με την πρώιμη Ισλαμική τέχνη, όπως και την εισαγωγή περισσότερων ανατολικών μοτίβων.

 

Τα σπάνια ελεφαντοστά που επιβίωσαν από την Qasr al-Humayma με τους ευγενείς και τους πολεμιστές σε επίσημες πόζες – πρόσφατα συντηρημένα από το Metropolitan Museum – αποτελούν κύρια εκθέματα.

 

Η παρουσίαση του λεγόμενου Tiraz του χαλίφη Caliph Marwan II παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον – το πλέον παλαιότερο υφασμάτινο Ισλαμικό τιράζ, τεμάχια του οποίου είναι διασκορπισμένα σε διάφορα μουσεία στην Ευρώπη και στην Αμερική.

 

Φέροντας την επιγραφή του ονόματος του Marwan, ένας άρχοντας της πρώτης Ισλαμικής δυναστείας, το ύφασμα θα ήταν ένα δώρο προς τιμήν ενός ευνοούμενου ατόμου.

 

Εάν δεν υπήρχαν οι Αραβικές επιγραφές, αυτό το ύφασμα θα μπορούσε εύκολα να εκληφθεί ως Βυζαντινό ή Περσικό έργο.

 

Τα τεμάχια θα διαμορφωθούν ώστε να αναπαράγουν όσο το δυνατόν πιο πιστά τη σωστή τους θέση στο αρχικό ύφασμα και η πρόσφατη επιστημονική μελέτη του έργου θα δημοσιευτεί για πρώτη φορά.

 

Η έκθεση θα κλείσει με έργα που σχετίζονται με την πλέον πρώιμη Ισλαμική θρησκευτική παρουσία στην περιφέρεια.

 

Σημαντικές περιγραφές σε αυτήν την ενότητα θα καθορίσουν ότι ένα ενδιαφέρον στην καλλιγραφία – ένα από τα κύρια στοιχεία της Ισλαμικής τέχνης – χρονολογείται παλαιότερα από χίλια χρόνια.

 

Αρκετά από τα πιο σημαντικά πρώιμα Κοράνια θα συνοδεύονται από ένα καταπληκτικό χαλί προσευχής από το Θιβέτ, ένα τμήμα της επιγραφής από το Τζαμί του Ibn Tulun στο Κάιρο και όμορφα διακοσμημένες ταφόπλακες.

 

Φύλλα από ένα καταπληκτικό μπλε Κοράνι γραμμένο με χρυσάφι σχετίζονται με τα μωβ φύλλα του Βυζαντινού χειρόγραφου που παρουσιάζονται στην αρχή της έκθεσης.

 

Άλλα Κοράνια διακοσμήθηκαν με μοτίβα παρόμοια με τα πρώιμα και επακόλουθα Χριστιανικά και Εβραϊκά κείμενα.

 

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης, όστρακα – επιγραφές σε θραύσματα – και κείμενα γραμμένα σε πάπυρο θα αποκαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες των ανθρώπων στην περιφέρεια καθώς μετασχηματίζεται ο κόσμος τους.[/accordion]
[accordion title=”Κατάλογος και σχετικά προγράμματα”]

Η έκθεση θα συνοδεύεται από έναν πλήρη και περιεκτικό εικονογραφημένο κατάλογο, κατάλληλο για το γενικό κοινό όπως καθώς και για χρήση από ειδικούς.

 

Οι βασικοί συγγραφείς του βιβλίου για το Βυζάντιο είναι η Helen C. Evans, έφορος των πρώιμων εκθέσεων του Metropolitan, The Glory of Byzantium και Byzantium: Faith and Power, μαζί με την Brandie Ratliff, Βοηθό Ερευνήτρια Βυζαντινών Τεχνών, και οι δύο από το Metropolitan Museum. Ειδικοί, που περιλαμβάνουν τον καθηγητή Steven Fine, Yeshiva University, την Elizabeth Bolman, Temple University και την Dominique Bénazeth, από το Λούβρο, θα γράψουν αναφορικά με τους τομείς της θρησκευτικής τους εξειδίκευσης.

 

Η καθηγήτρια Thelma Thomas, από το Institute of Fine Arts, New York University, θα είναι η κύρια συγγραφέας για τα εμπορικά θέματα, μαζί με τις Gabriele Mietke και Cäcilia Fluck, του μουσείου Museum für Byzantinische Kunst του Βερολίνου και τη Μίνα Μωραϊτου από το Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα.

 

Όσον αφορά το Ισλάμ, οι κύριοι συγγραφείς θα είναι ο καθηγητής Barry Flood του Institute of Fine Arts, New York University, ειδικός στην τέχνης Umayyad και η Anna Ballian του Μουσουλμανικού Μουσείου Μπενάκη της Αθήνας, με τον Robert Schick του American Center for Oriental Research, στο Αμμάν της Ιορδανίας και η Linda Komaroff, του μουσείου τέχνης Los Angeles County Museum for Art.

 

Ο κατάλογος, ο οποίος δημοσιεύεται από το Metropolitan Museum και διανέμεται από την Yale University Press, θα είναι διαθέσιμος στα βιβλιοπωλεία του Μουσείου.

 

Εκπαιδευτικά προγράμματα για πανεπιστημιακούς/ειδικούς και το γενικό κοινό έχουν οργανωθεί σε συνδυασμό με την έκθεση.

 

Περιλαμβάνουν μια «Κυριακή στο Met» (Sunday at the Met) την Κυριακή 18 Μαρτίου, ένα φεστιβάλ για όλες τις ηλικίες το Σάββατο 24 Μαρτίου, ένα πανεπιστημιακό συμπόσιο την Τρίτη 20 Μαρτίου, ένα εργαστήριο για εκπαιδευτές νηπιαγωγείου μέχρι λυκείου το Σάββατο 21 Απριλίου, μια επιλογή και συζήτηση σύντομων ντοκιμαντέρ που παρήγαγαν έφηβοι, την Παρασκευή 23 Μαρτίου, προσφέροντας στους θεατές μια ματιά στα παρασκήνια της δημιουργίας της έκθεσης, όπως και πολυάριθμες συζητήσεις στις γκαλερί, μια σύνοδο Drop-In Drawing (εναπόθεση έργων ζωγραφικής), ένα εργαστήριο αίθουσας, ντοκιμαντέρ και ειδικά προγράμματα για επισκέπτες με ειδικές ανάγκες, όλα εκ των οποίων είναι δωρεάν με την είσοδο στο Μουσείο.

 

Επιπλέον θα διεξαχθεί μια ομιλία για την παγκοσμιοποίηση στη Μέση Ανατολή από τον Thomas Friedman την Τετάρτη 11 Απριλίου στο Grace Rainey Rogers Auditorium.

 

Ένα κονσέρτο από την Capella Romana την Παρασκευή 30 Μαρτίου θα περιλαμβάνει μουσική που είχε γραφεί στην Ιερουσαλήμ και τις γύρω περιοχές από τον έβδομο έως τον ένατο αιώνα, από τους μεγάλους εκκλησιαστικούς πατέρες της πόλης.

 

Σχετικά προγράμματα θα λάβουν επίσης χώρα σε συνεργασία με το Κέντρο Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών στο Queens College, το CUNY και στο Yeshiva University.

 

Η «Κυριακή στο Met» (“Sunday at the Met”) αποτελεί χορηγία του ιδρύματος Coexist Foundation. To συμπόσιο διεξάγεται χάρη σε δωρεές προς τιμήν των Froso Beys και από τους κύριο και κυρία John Bilimatsis.

 

Η εκδήλωση “Globalization in the Middle East, Then and Now” («Παγκοσμιοποίηση στη Μέση Ανατολή, Τότε και Τώρα») με τον Thomas Friedman αποτελεί χορηγία της Martha Fling.

 

Μία ηχητική περιήγηση θα περιλαμβάνει συζητήσεις από τους Helen C. Evans, Brandie Ratliff, Steven Fine και Thelma Thomas και αναγνώσματα επιγραφών στα Αραβικά και στα Ελληνικά.
Η ηχητική περιήγηση αποτελεί χορηγία της Bloomberg.

 

Θα υπάρξει ξεχωριστή παρουσίαση της έκθεσης στον ιστότοπο του Metropolitan Museum (www.metropolitan.org). [/accordion]
[accordion title=”Αναγνωρίσεις”]

Η έκθεση οργανώθηκε από την Helen C. Evans, Έφορο Βυζαντινής Τέχνης, Mary and Michael Jaharis Curator of Byzantine Art, Τμήμα Μεσαιωνικής Τέχνης (Department of Medieval Art), μαζί με την Brandie Ratliff, Βοηθό Ερευνήτρια Βυζαντινής Τέχνης (Research Associate for Byzantine Art), αμφότερες του Metropolitan Museum of Art.

 

Η έκθεση σχεδιάστηκε από τον Michael Batista, Διευθυντή Σχεδιασμού Έκθεσης (Exhibition Design Manager).

 

Γραφικές τέχνες από την Sophia Geronimus, Διευθύντρια Γραφικού Σχεδίου (Graphic Design Manager) και τον Mortimer Lebigre, Βοηθό Γραφικού Σχεδίου (Associate Graphic Designer) και ο φωτισμός παρασχέθηκε από τους Clint Ross Coller και Richard Lichte, Διευθυντές Φωτισμού (Lighting Design Managers), όλοι από το Τμήμα Σχεδιασμού του Μουσείου.[/accordion]
[accordion title=”Δήλωση του Ιδρύματος “ Σταύρος Νιάρχος””]

“ Το 2004, το Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος” ήταν ένας από τους κύριους δωρητές της πρωτοποριακής έκθεσης του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, “ Βυζάντιο: Πίστη και Εξουσία( 1261-1557)”.

 

Υποστηρίζοντας την έκθεση, το Ίδρυμα εξέφρασε τη σπουδαιότητα που αποδίδει στην ενίσχυση της κατανόησης του μοναδικού κάλλους και της μεγάλης επιρροής της καλλιτεχνικής κληρονομιάς του Βυζαντίου.

 

Με το ίδιο πνεύμα και με μεγάλη ικανοποίηση, το Ίδρυμα συνεργάζεται και πάλι με το Μητροπολιτικό μουσείο.

 

Ενισχύοντας με σημαντική δωρεά του τη διοργάνωση της έκθεσης “ Βυζάντιο και Ισλάμ: Η Μεταβατική Εποχή ( 7oς – 9ος αιώνας)”, την τέταρτη κατά σειρά στον κύκλο εκθέσεων του Μουσείου, με θέμα τη βυζαντινή τέχνη και τον πολιτισμό.

 

Ενώ πολλοί αντιλαμβάνονται το χρονικό διάστημα μεταξύ του έβδομου και του ένατου αιώνα ως μία περίοδο συνεχών συγκρούσεων, η συγκεκριμένη περίοδος ήταν ταυτόχρονα και εποχή πολιτισμικού διαλόγου και αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε δύο σημαντικές καλλιτεχνικές παραδόσεις, μία παγιωμένη και μία ανερχόμενη.

 

Το Ίδρυμα “ Σταύρος Νιάρχος” αισθάνεται ιδιαίτερη ικανοποίηση που έχει την ευκαιρία να υποστηρίξει μια έκθεση, η οποία θα αποκαλύψει στο κοινό, για πρώτη φορά με τόσο ολοκληρωμένο τρόπο, τους βαθύτατους καλλιτεχνικούς και πολιτιστικούς μετασχηματισμούς που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του Βυζαντίου με το Ισλάμ.

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο
Ίδρυμα “ Σταύρος Νιάρχος”[/accordion]
[/accordions]

Σχετικά Άρθρα